-

Les Gobelin



1400-luvun loppupuolella veljeksen Jean (Jehan, k. 1476) ja Philibert Gobelin keksivät kirkkaanpunaisen väriaineen salaisuuden. He perustivat pienen värjäämön lähelle Pariisia, Faubourg Saint Marceliin, Bivren (Seinen) rantamille. Punainen väri teki Gobelinin tehtaasta maankuulun ja väriä alettiin pian kutsua nimellä la folie Gobelin. Värjäämö kukoisti 1500-luvulla niin, että kolmannen tai neljännen polven värjärit saivat hankittua aatelisarvon ja nousivat myös poliittisesti korkeisiin asemiin. Gobelin-tehtaan käyttämät jumalaiset värit saivat ihmiset huhuamaan, että Gobelinilla oli sopimus itse pirun kanssa. Punaisen lisäksi Gobelin tunnettiin myös erityisestä sinisestä väristä. Värjäreinä Gobelinin sukua ei tunneta enää 1600-luvun lopun jälkeen.

Ranskan kuningas Henri IV:n maahan kutsumat flaamilaiset kutojat Marc de Comans ja Franois de la Planche perustivat 1601 tekstiilitehtaan, jossa alettiin valmistaa seinävaatteita. Vuonna 1662 Colbert osti Ludvig XIV:n käskystä tehtaan. Sen johtajaksi tuli kuninkaallinen maalari Charles Le Brun ja tehtaassa valmistettiin seinävaatteiden lisäksi kuninkaallisia huonekaluja vuoteen 1694. 1600-luvun viimeisinä vuosina tehdas alkoi erikoistua uudelleen nimenomaan seinävaatteisiin ja jatkoi toimintaansa Ranskan vallankumoukseen asti, jolloin se suljettiin. Tehdas kuitenkin avattiin uudelleen ja vuodesta 1826 siellä on valmistettu mattoja ja seinävaatteita, vaikka kommunistit vuonna 1871 polttivatkin tehtaan maan tasalle. Nykyään tehtaan virallinen nimi on Manufacture Nationale de Tapis (La manufacture Nationale des Gobelins).

Vaikka Gobelin ei enää ollutkaan pääasiassa värjäämö, värjäämöt olivat osa tehdaskokonaisuutta. Seinävaatteisiin tarvitut langat värjättiin tehtaassa tarpeen mukaan. Koska tuotanto oli suurta, myös värjäämöjen koko oli valtava.

Yksi Gobelin-tehtaan kuuluisimmista työntekijöistä oli Michel-Eugene Chevreul (1786-1889), joka työssään joutui käsittelemään tekstiilivärjäyksen ongelmia ja tutustui sitä kautta myös väriaineisiin. Tarinoiden mukaan Chevreul kutsuttiin tehtaalle, koska hänen haluttiin selvittävän, miksi muiden kutomoiden mustat olivat mustempia kuin Gobelinin. Chevreul teki tärkeän havainnoin: hän huomasi, että siihen, miltä seinäkudonnainen näyttää, ei vaikuta vain yksittäiset värivalinnat, vaan nimenomaan se, mitä värejä vieressä on. Chevreulilta ovat lähtöisin nykypäivän teoriat väriharmoniasta.

[note: Tehdas jätti nimensä puhekieleenkin kuvakudonnaisen yleisenä nimityksenä, gobeliini tunnetaan suomenkielessäkin.]



[Värien tutkijat, kehittäjät ja valmistajat värien historiassa]