-

Christophe-Philippe Oberkampf, Saksa/Ranska (1738-1815)

Christophe-Philippe Oberkampf oli kotoisin kuuluisasta Wrttembergiläisestä värjäriperheestä. Perusti 1760 lähelle Versaillesia, Jouy-en-Josasiin, Manufacture Royale de Jouy -värjäämön, jonka käyttämästä painomenetelmästä (Toiles de Jouy) tuli kuuluisaa.

Oberkampfin värjäämö/tekstiilitehdas oli Ranskalle merkittävä monella tapaa. Ranskan tekstiiliteollisuus oli 1700-luvulla hyvin heikoissa kantimissa. Maassa ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi alan asiantuntijoita, jotta laadukasta tekstiiliteollisuutta olisi päässyt syntynymään. Christophe-Philippe Oberkampf oli yksi niistä tekstiiliteollisuuden henkilöistä, joita Ranskaan kutsuttiin Saksasta ja Sveitsistä. Oberkampf aloitti tekstiilien painamisen aluksi puisen, myöhemmin (1770) kuparisen sylinterin muotoisen kuviosapluunan avulla. Mm. rauhallisia maalaismaisemia ja kukkasia esittävässä toistuvassa kuvioinnissa käytettiin aina yhtä väriä kerrallaan: yleensä punaista, sinistä, vihreää tai mustaa. Tuotteista tuli välittömästi suosittuja ja suuri statussymboli. Edelleen tällaisella samantyyppisellä painomenetelmällä valmistettuja tekstiilejä, tapetteja jne. - voidaan löytää mm. sisustustuotemerkki Laura Ashleyn tuotteista.

Oberkampf oli hyvin kiinnostunut teknillisistä edistysaskeleista ja loi yhteyksiä myös (värjäysaine)kemian asiantuntijoihin. Hän lähetti veljenpoikansa opiskelemaan Berthollet'n kanssa ja tämän poika puolestaan oli töissä värjäystehtaassa. Hän matkusti itse ja lähetti alaisiaan tutustumaan muissa maissa tehtyihin keksintöihin. Itse asiassa painatustapa, jonka jäljestä Oberkampf tuli kuuluisaksi, oli alkuaan englantilainen keksintö. Sveitsistä Oberkampf sai käyttöönsä koneen, jossa painatukseen käytettiin kuparilaattoja. Kupari mahdollisti paljon tarkemmat piirrokset kuin aiemmin käytetty puu. Oberkampf tajusi kuvien merkityksen ja palkkasi tehtaalleen useita taiteilijoita. Ensimmäisenä Jean-Baptiste Huet'n (1745-1811), suosion lisäännyttyä myös Hippolyte le Bas'n, Jean-Louis Demarnen ja Horace Vernet'n. Tekstiilikuvat tunnettiin aluksi nimellä camaeux, myöhemmin Toiles de Jouy (Jouyn kankaat). Vuonna 1797 Oberkampf paransi painokonettaan entisestään kaiverretulla kuparirullalla, jolloin tekstiiliä (vaate- ja sisustuskangasta sekä tapettia) saatettiin painaa jopa viisi kilometriä päivässä.

Painetusta tekstiilistä tuli pian statussymboli: monet asiakkaat kuuluivat hoviin. Marie Antoinetten sanotaan 'vuoranneen' hovin Toiles de Jouy:lla. Vuoteen 1782 mennessä painotekstiilimalleja oli jo yli sata. Suurimmillaan tehtaassa sanotaan työskennelleen 1300 työntekijää. Manufacture Royale de Jouyn toiminta jatkui vahvana vuoteen 1810, jolloin toiminta alkoi hiljalleen hiipua. Tehdas suljettiin lopulta 1843.



[Värien tutkijat, kehittäjät ja valmistajat värien historiassa]